Hyeny, propaganda, hrdinové, odhodlaní studenti, nositelé snů. Novináři mohou mít mnoho tváří. Japonský animátor Hayao Miyzaki jich ve svých filmech dokázal vykreslit hned několik.
Hayao Miyazaki je velikánem mezi tvůrci japonských animovaných filmů. Příběhy jako Cesta do fantazie, Můj soused Totoro nebo Princezna Mononoke obletěly svět. Diváky dokážou vtáhnout do překrásného kresleného světa plného malebných scenérií. Jako hrdiny Miyazaki rád volí děti nebo mladé dospělé. Odkazuje se na starou japonskou architekturu, na duchy a bůžky, kteří hrají v japonské kultuře velkou roli. Několik příběhů zasadil i do Evropou inspirovaného prostředí. Oblíbil si zejména Itálii. Každý, kdo sleduje jeho tvorbu, si jistě povšiml, že Miyazakiho fascinují letadla. Libuje si v konstruování všemožných létajících strojů, vykreslování součástek a mechanismů. Co ale málokdo v jeho filmech zaznamenal, jsou novináři. Ač se příliš neobjevují v hlavních rolích, dokázal je zobrazit z mnoha různých úhlů.
Ve filmu Porco Rosso, který pojednává o příběhu prokletého italského pilota s prasečí tváří, se novináři neukazují zrovna v nejlepším světle. Dva horlivý reportéři se neomaleně vrhnou na právě příchozího Porca Rossa v hotelovém baru, kde zrovna zpívá půvabná Gina, láska všech pilotů. Porca chtějí za každou cenu vyzpovídat ohledně jeho záchrany malých děvčat ze spárů vzdušných pirátů. Po pár větách je nekompromisně utne pilot Curtis. Chytne je za límce a násilím usadí ke stolu se slovy: ,,Buďte zticha když zpívá!”.
Příběh o malé čarodějce, která na koštěti s černým kocourem na rameni vyrazí na zkušenou do nového města, už k novinářům tak krutý není. V Doručovací službě čarodějky Kiki se objeví celý televizní štáb při dramatické závěrečné scéně, kdy se vzducholoď vymknutá kontrole zarazí o věž a začne padat. Za lano, kterým byla přivázaná, se zuby nehty drží chlapec. Reportér celý průběh situace pohotově zprostředkovává divákům přímo z terénu. Kiki nakonec chlapce zachrání a vše dobře dopadne. Nebýt ale živého televizního vysílání, vůbec by se o chlapci v nesnázích nedozvěděla.
Síla studenského tisku se ukázala ve snímku Kokurikozaka kara, anglicky From Up on Poppy Hill, který bohužel nemá český název. V boji studentů za záchranu staré klubovny pomáhají i školní noviny, které ručně tiskne jejich šéfredaktor Shun, jeden z hlavních hrdinů celého příběhu. Maturantka Umi, jejíž osud ve filmu sledujeme nejpozorněji, se o Shunovi a jeho náklonnosti k ní dozví skrze báseň, kterou chlapec v novinách otiskl. Nedlouho poté se Umi zapojí do redakce, kde píše šablony pro následný tisk. Píle a odhodlání studentů rozpadající se klubovnu přetvoří do ohromující stavby, která si nakonec vydobyde nárok na další existenci. Všemi dílčími úspěchy se studenti pravidelně chlubí ve školních novinách.
Howlův kráčející zámek, tak by se v doslovném překladu z japonštiny jmenoval Miyazakiho film Zámek v oblacích. Mladý, okouzlující, zároveň sobecký a zbabělý kouzelník Howl, který si libuje ve svém zámku z harampádí plném špíny a prachu, zkříží cestu kloboučnici Sofii. Po jejich setkání vyhledá dívku zlá Čarodějnice z pustin a promění ji ve stařenku. Odvážná Sofie se rozhodne přijmout svůj osud, vyhledá Howlův zámek a začne tam pracovat jako hospodyně. Svět, ve kterém se příběh odehrává, je zrovna uprostřed války. Poklidná scéna, kdy jde Sofie s Marklem, Howlovým chráněncem, nakupovat na přístavní tržiště, se rychle změní v drama po příjezdu zničené válečné lodi. Téměř ihned poté se nad hlavami zvědavců objeví nepřátelská vzducholoď a shodí několik výstražných bomb do moře. Na obloze se ale objeví ještě jedna zbraň, déšť propagandistických novinových letáků. Strážník všechny obyvatele varuje, ať je v žádném případě nečtou. Miyazaki zde ukazuje tu nejstinnější stránku médií – mohou se stát nebezpečným nástrojem masové manipulace.
Pojďme ale obrázek, který jsme si podle Miyazakiho o novinářích udělali, ještě trochu vylepšit. Poslední zmínka o novinářích se objevila ve filmu Zvedá se vítr. Díky anglickému časopisu o letadlech se malý Jiró Horikoshi, hlavní hrdina filmu o japonském konstruktérovi letadel v období druhé světové války, dozvěděl o italském leteckém inženýrovi Capronim, se kterým se pak potkával ve snech. Na mediálních křídlech k němu přiletěl osudový vzor. Touhu stavět krásná letadla v něm totiž vzbudil právě Caproni.
Hayao Miyazaki svými filmy poukázal na to, že novinařina je práce ošemetná. Ne vždy se reportéři udrží na řetězu a pro novou informaci se neomaleně vrhají jako psi na kost. V nesprávných rukách může být novinářské práce zneužito k propagandě a manipulaci. Žurnalisté se ale mohou prokázat i odvahou a pohotovostí v terénu. Úděl informovat není snadný, navíc je nesmírně důležitý. Tisk dokáže dát studentům hlas a dětem sny. Proto novináři jsou a budou součástí nejen animovaných příběhů.